عملکرد پارتیشن ها

عملکرد پارتیشن ها

پارتیشن دیواری ثابت یا متحرک و نازک برای قسمت بندی اتاقهای  بزرگ به بخشهایی کوچکتر می باشد.پارتیشن ها نوعی جداکننده فضا هستند که در اغلب موارد به عنوان دکور هم مورد استفاده قرار می گیرد.انتخاب نوع پارتیشن  به سلیقه افراد بستگی دارد ولی امروزه بیشتر پارتیشن دوجداره با کلاف و نمای ام دی اف به علت شیک بودن ،عایق صدا بودن و استفاده از در میان دوجداره که خود نمای زیبایی به محیط اتاق می دهد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بعد ازپارتیشنن دوجداره، پارتیشن تک جداره آلومینیوم که در سه نوع 6 میل ،16 میل ام دی اف و166 میل لترون می باشد بیشترین فروش را به خود اختصاص داده است.

پارتیشن شامل چه اجزایی است؟

  • آلومینیوم
  • ام دی اف
  • شیشه
  • پی وی سی
  • چوب

پارتیشن آلومینیومی و ام دی اف چیست؟

به مجموعه ای از  پارتیشن ها  که سازه اصلی آن آلومینیوم است، پارتیشن آلومینیومی می گویند.

به آن دسته از پارتیشن هایی که سازه اصلی آن ام دی اف باشد، پارتیشن ام دی اف می گویند.

می توانید از پارتیشن ها در فضاهای داخلی اداری برای کاربری های زیر مورد استفاده قرار دهید:

  1. جداسازی فضای ورودی از دیگر فضاها.
  2. جداسازی فضای هال از پذیرایی.
  3. پنهان کردن قسمت های قناس فضا، ستون های قرارگرفته در مرکز یا فضاهایی با دیوار کج.
  4. برای فضا سازی در اتاق خواب های بزرگ و تبدیل آن به دو اتاق تو در تو مثلا اتاق خواب و فضای کار یا قسمت خواب و فضای تعویض لباس و …

چند مورد از کاربرد های پارتیشن

مهم ترین عملکرد پارتیشن ها، جداسازی کامل یا تقریبی فضاهای مختلف از یکدیگر می باشد. این عملکرد که در نوع خود بسیار ساده و با کاربردی از پیش تعیین شده است، در محیط های اداری و دیگر فضاها می‌تواند نقش مهمی را در دکوراسیون داشته باشد. با تقسیم فضا از طریق پارتیشن ها و دیوارکشی بین مقاطع مختلف کاری، می‌توانید فضایی با چند کاربری داشته باشید.

در سیستم طراحی سنتی، چه در منازل و چه در محیط های کاری و اداری، هر فضا به وسیله چهار دیوار محصور و فعالیت ها در داخل چهاردیواری ها انجام خواهد شد. امروزه تقسیم فضا طوری انجام می شود که جریان سیال انرژی و سبک معماری و طراحی داخلی در کل مجموعه، قابل حرکت و رویت بوده و وحدت طراحی فضا بوسیله دیوارهای بلند جداکننده، از بین نرفته باشد. به این نوع از تقسیم بندی، به ویژه در سیستم های اداری که جدا هستند اما اشراف مدیریت به کل سیستم وجود دارد، تقسیم بندی شناور می گویند و نوع جداسازی را پارتیشن بندی شناور می گویند.

امروزه انواع متنوع و متعددی از پارتیشن در بازار وجود دارد که مانند دیوار، نقش جداکننده در فضا را دارد و از طرفی به علت تنوع در فرم، اندازه، نوع کاربری، متریال، رنگ، بافت و …، عنصری کامل کننده در طراحی فضا به محسوب می شود.استفاده از پارتیشن درفضاهای داخلی علاوه بر کاربرد، جنبه دکوراتیو هم دارد،به ویژه در فضاهایی با متراژ کم، نوع پارتیشن نباید فضا را کوچک کند. پارتیشن ها یا جداکننده های سبک می توانند با ارتفاع بسیار کوتاه نصبب شوند. در این حالت به صورت دیوارک عمل می کند و معمولا در محیط های یکپارچه برای جداسازی دو فضا مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از انواع پارتیشن ها که روی زمین قرار می گیرند، معمولا ثابت نصب می شوند. این نوع از پارتیشن ها معمولا دو طرفه طراحی و ساخته می شوند و می توانند برای هر دو سمت فضا جنبه دکوراتیو داشته باشند.آکواریوم نیز می تواند به عنوان پارتیشن استفاده شود، فقط به این نکته توجه داشته باشید که آکواریم زمانی می تواند به عنوان پارتیشن استفاده گردد که از دو طرف دیده شود. بهترین و مطلوب ترین حالت قرار دادن آکواریوم در محیط به صورتی است که از چند جهتت قابل مشاهده باشد. در این حالت جلوی نور محیط را نمی گیرد و فضا بسته نمی ماند. پارتیشن آکواریومی با تعبیه نورهای نقطه ای  به عنوان یک عنصر دکوراتیو نیز در فضا عمل خواهند کرد.

در قسمت هایی از فضا همانند جان پناه پله ها، پارتیشن ها می توانند هم نقش جان پناه را داشته باشند وحالت بسته بودن فضا را از بین ببرند. این تقسیم بندی ها در اتاق کودک نیز به دلیل فراهم آوردن فضایی برای قراردادن وسایل بازی کودک می تواند بسیار کارآمد باشد و فضایی دوست داشتنی برای کودک خردسال شما ایجاد کند. توجه به ایمنی در اجرای پارتیشن اتاق کودک حائز اهمیت می باشد. 

امروزه در طراحی پارتیشن ها به فرم  توجه زیادی می شود. در طراحی پارتیشن ها، می توانید از تلقیق چوب یا ام دی اف با شیشه و فلزاتی نظیر آلومینیوم استفاده کنید. تنوع در مواد این امکان را به طراح می دهد تا طرح های متنوع و متفاوتی را برای مصارف گوناگونبه وجود آورد. پارتیشن های امروزی از اجزای مجزای همچون باکس ها و طبقات کوچک و بزرگ چوبی و شیشه ای تشکیل شده و به شکل های متفاوت و متنوع بر روی قید یا داربست فلزی و چوبی مونتاژ  می شود و به مجموعه حالتی پویا و متنوع خواهند داد.

در محیط های اداری قسمت هایی که فعالیت مشخصی در آن انجام می شود، توسط پارتیشن های ام دی اف و شیشه ای آنها را از هم جدا می کنند. پارتیشن ها می توانند در حالت هایی به صورت یکسره عمل کرده و دو دیوار روبروی هم را به هم وصل کنند. در این حالت، یک فضا به طور کامل بوسیله تقسیم کننده جدا شده و حالت مستقلی به خود خواهد گرفت. واضح است که نیاز به باز شویی مانند در، برای رفت و آمد داریم. 

امتیاز دهید

نظرات و پیشنهادات

Top